June 13, 2009

Cerita Pendek ( CERPEN) Vol 11

Kasih Ibu Sepanjang Hayat

Seorang pemburu telah banyak memperoleh hewan buruannya . Sebahagian dari hewan yang didapatkannya dia bawa pulang untuk dimakan,ada juga yang dipeliharanya .

Pada suatu hari ia ingin mempunyai anak kera yang dinanti akan dipelihara dan diajarkannya . Ketika ia berada dihutan ia melihat sekawanan kera dipohon . Seekor kera betina menggandeng anaknya yang masih kecil . Dengan posisi yang tepat,ia membidik kera itu dan peluru senapannnya mengenai tepat dikepala induk kera . Induk kera pun tak berdaya lagi . Namun sebelum ia menghembuskan nafas terakhirnya,ia sempat menyerahkan anak bayinya kepada kera yang lain yang berada dipohon itu .Ia pun jatuh kebawah semak belukar.



Diambang Kematian

Sudah terbiasa bagi pemilik lading menjaga ladangnya dari pemangsa padi seperti burung,kera dan lain-lainnya.Sejak terbit fajar hingga menjelang malam para petani harus menjaga lading . Pada suatu pagi hari ibu Aminah menyuruh putrinya yang gadis pergi keladang ,diladang itu ada sebuah gubuk yang tinggi dan kokoh untuk menjaga agar dapat melihat lading kesemua penjuru,gadis itu menaiki anak tangga gubuk itu,sesampainya diatas dia terkejut melihat seekor harimau telah berada dibawah gubuk itu dan membuka mulutnya lebar kearah atas seolah-olah akan menelannya,tetapi anak gadis itu puny aide,dia segera menyalakan api diatas gubuk itu dan direbus sebuah labu hingga setengah matang,ketika harimau lapar itu membukakan mulutnya,ia menjatuhkan labu panas itu kedalamnya sehingga harimau itu menggelepar merasakan panas labu itu. Akhirnya harimau itu terkulai mati,dan selamatlah sang gadis itu dari renggutan maut.

No comments:

Post a Comment